
Z tej okazji po raz pierwszy na polskim rynku ukazał się na DVD dokument „Gimme Shelter” (1970, reż. Albert Maysles, David Maysles, Charlotte Zwerin), któremu po latach przypisuje się miano „kultowego”. „Gimme Shelter” to z całą pewnością dzieło wybitne. W zamierzeniu miał to być zapis triumfalnego powrotu Stonesów do Ameryki (po ich wszystkich narkotykowo-sądowniczych zawirowaniach i śmierci Briana Jonesa). W efekcie twórcy skupili się na ostatnim występnie, osławionym czarną legendą darmowym koncercie dla 300-tysięcy widzów na torze wyścigowym w Altamont, gdzie atmosferze chaosu organizacyjnego i totalnego narkotycznego odjazdu miało miejsce wiele aktów przemocy z zamordowaniem pod sceną fana przez członków gangu Hells Angels na czele.
Fragmenty ekscytujących występów w Madison Square Garden, butnych konferencji prasowych Micka Jaggera, pracy w studio czy „migawek” z życia w trasie zdają się być tylko prologiem do tragicznych wydarzeń. Reżyserom znakomicie udało się uchwycić gęstniejącą atmosferę nadciągającej tragedii już w pierwszych ujęciach z Altamont, jednocześnie, w konwencji ciemna vitré, pozostawiając widza bez słów komentarze ze swej strony .
„Gimme Shelter” to nie tylko portret Rolling Stonesów u progu ich najbardziej płodnego artystycznie okresu i tworzących nową jakość w występach na żywo, nie tylko relacja z kolejnego koncertu czy trasy. To również znakomicie uchwycony obraz Ameryki, uwikłany w kontekst przełomowego okresu schyłku lat 60., obraz końca Lata Miłości zaledwie trzy miesiące po Woodstocku i obnażenia naiwnych hipisowskich ideałów. Pokazuje inną, ciemną stronę okresu kontrkultury niż ta przedstawiona w „Don’t Look Back”, „Monterey Pop” czy „Woodstock, 3 Days Of Peace & Music”.
Na koniec słowa uznania dla dystrybutora za bardzo obszerne wydanie filmu poszerzone o dodatkowe materiały oraz 36-stonicową książeczkę zawierającą zdjęcia oraz komentarze świadków wydarzeń w Altamont, dziennikarzy oraz fragmenty książki Stanleya Booth’a, autora jedynej autoryzowanej biografii Stonesów i uczestnika całej trasy.
Gwoli uzupełnienia dodam, że z okazji okrągłej rocznicy wydano także specjalną reedycję albumu „Get Yer Ya-Ya’s Out!” będącego zapisem koncertów w Nowym Jorku, poszerzoną o niepublikowane wcześniej utwory i występy suportów: B.B. Kinga oraz Ike’a & Tiny Turner oraz inne dodatki.
Pierwszy!!! Brawo Ziomalu! Zaczęło się!!! Pamiętaj...jedna notka na dzień:D
OdpowiedzUsuń